بررسی تأثیرپذیری اشعار فارسی امیرعلیشیرنوایی از پیشینیان بر اساس نظریه بینامتنیت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فریبا ولی ملک زاده
- استاد راهنما فاطمه مدرسی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
امیرنظام الدّین¬علیشیرنوایی (17رمضان 844 ه . ش) از ترکان فارسی گوست که نیاکانش همه در خدمت تیمور و جانشینان او بودند. در شعر ترکی تخلّص او نوایی است و در دیوان فارسی که قریب شش هزار بیت است تخلّصش فانی است. این پژوهش-طی چهار فصل به شیوه¬ای توصیفی و تحلیلی مبتنی بر شگرد تحلیل بینامتنی که به تا?ثر آشکار و پنهان متن با متون قبلاً نوشته شده می¬پردازد و معتقد است؛ هیچ اثری نمی¬تواند بدون گفتگو با گذشته¬ی خویش سر برآورد و آنچه از اثر گوینده بر می¬آید تنها آواز خود او نیست بلکه برگرفته و متا?ثر از پیشینیان است- به بررسی تا?ثیرپذیری غزلیّات امیرعلیشیر در لایه¬ها¬ی فکری، ادبی و زبانی از آثار پیشینیان می¬پردازد. بررسی نتایج به دست آمده حاکی از این است که؛ نوایی علاوه بر تأثیرپذیری از منابع دینی و عرفانی در اثر مطالعه¬ی آثار بزرگانی چون حافظ، سعدی، امیرخسرو دهلوی، جامی، سلمان ساوجی، کمال خجندی، خیام، سنایی، خاقانی و فردوسی اغلب تشبیهات و استعارات، اصطلاحات و کنایات و مضامین شعر آنان را در آثار خود منعکس ساخته و استادانه به کار برده است. در این میان نوایی بیشترین تأثیر را از حافظ پذیرفته است، امیرعلشیر شیفته و فریفته¬ی خواجه شمس الدّین محمّد حافظ است و در مکتب عرفانی و ادبی او سیر می¬کرده و بیشتر غزلیّات او به تتبع و استقبال از غزلیّات خواجه است. واژگان کلیدی: امیرعلیشیرنوایی، متون پیشینیان، بینامتنیّت، فکری، ادبی، زبانی
منابع مشابه
بینامتنیت قرآن و حدیث در اشعار تعلیمی حافظ شیرازی بر اساس نظریه های ناقدان ادبی
یکی از رموز مانایی و ماندگاری اشعار تعلیمی حافظ، پیوند ناگسستنی آن با آیات و احادیث است. این شاعر زبردست در بهره بردن از این مضامین وحیانی و روایی، چنان استادانه و ماهرانه عمل میکند که عواطف هر خوانندهای را برمیانگیزد و او را به تأمّل در این آموزههای قرآنی- روایی وامیدارد. از آن جا که بینامتنیّت یکی از مهمترین مباحثی است که توجّه پژوهشگران ساختارگرا و پساساختارگرا را به خود معطوف کرده است ...
متن کاملبینامتنیت قرآن و حدیث در اشعار تعلیمی حافظ شیرازی بر اساس نظریه های ناقدان ادبی
یکی از رموز مانایی و ماندگاری اشعار تعلیمی حافظ، پیوند ناگسستنی آن با آیات و احادیث است. این شاعر زبردست در بهره بردن از این مضامین وحیانی و روایی، چنان استادانه و ماهرانه عمل میکند که عواطف هر خوانندهای را برمیانگیزد و او را به تأمّل در این آموزههای قرآنی- روایی وامیدارد. از آن جا که بینامتنیّت یکی از مهمترین مباحثی است که توجّه پژوهشگران ساختارگرا و پساساختارگرا را به خود معطوف کرده است ...
متن کاملبازتاب اشعار سنّتی و معاصر فارسی در شعر شفیعی کدکنی ( با رویکرد به نظریه ی بینامتنیت)
بررسی تاثیر پذیری از شعر شاعران، از جذّاب ترین مقوله های نقد ادبی است. شعر شفیعی کدکنی از رهگذر تاثیر پذیری از اشعار سنّتی و معاصر فارسی و با توجه به رویکرد بینامتنیت قابل مطالعه است. بینامتنیت به رابطهی میان متن های ادبی اطلاق می شود. این اصطلاح نخستین بار توسط ژولیا کریستوا در اواخر دههی شصت میلادی پس از بررسی آرای باختین مطرح شد. شعرِ«م. سرشک» به دلیل سرشار بودن از پشتوانهی فرهنگی و توجه ب...
متن کاملبازتاب اشعار سنّتی و معاصر فارسی در شعر شفیعی کدکنی ( با رویکرد به نظریه ی بینامتنیت)
بررسی تاثیر پذیری از شعر شاعران، از جذّاب ترین مقوله های نقد ادبی است. شعر شفیعی کدکنی از رهگذر تاثیر پذیری از اشعار سنّتی و معاصر فارسی و با توجه به رویکرد بینامتنیت قابل مطالعه است. بینامتنیت به رابطهی میان متن های ادبی اطلاق می شود. این اصطلاح نخستین بار توسط ژولیا کریستوا در اواخر دههی شصت میلادی پس از بررسی آرای باختین مطرح شد. شعرِ«م. سرشک» به دلیل سرشار بودن از پشتوانهی فرهنگی و توجه ب...
متن کاملتأثیر اسرارنامه عطار بر گلشن راز شبستری بر اساس نظریه بینامتنیت
Intertextuality is the overt or covert appearance of a contemporary or earlier text in another, and texts with similar themes can more often impact each other intertextually. From this perspective, the intertextual impact of ‘Attār’s Asrār Nāmeh, as the background text, on Shabestari's Golshan Rāz, as the foreground text, was studied. It is argued that this intertextual impact ...
متن کاملتحلیلی بر نظریه های بینامتنیت ژنتی
نظریههای بینامتنیت با نام یولیاکریستوا در قرن بیستم شکل گرفت. رویکرد این نظریه در تقابل با نقد منابع مطرح شد. قبل از کریستوا شخصیتهای دیگری در پیشابینامتنیت چون میخائیل باختین با آرای گفتگومندی و چند صدایی (polyphony) با رویکردی نوین در نظریه و نقد ادبی و هنری مطالبی را طرح کرده بودند. در حوزۀ بینامتنیت هم نظریههای فردینان دوسوسور و چالز سندرس پیرس کم و بیش مورد توجه قرار گرفت ولی تمام نظری...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023